Ahomäki

Ahomäen vanhan mökin pihalla. Takana vas. Mari Nuppola (s.1870), Matti Nuppola (s.1869), Ida Nuppola, Edvard Nuppola, Elina Nuppola ja Edvardin puoliso Aino
Keskellä Matti-taata Nuppola ja pojat (vasemmalta): Toivo (s.1900), Arvi (s.1903), Oiva (s.1910) ja Tauno (s.1913)
Sisarukset Tauno ja Ida Nuppola Ahomäen mökillä Jurkkolassa

Luumäellä Haimilan kylässä 24.2.1869 syntynyt itsellinen Matti Reetunpoika Nuppola lähti v. 1888 rengiksi Junttolan hoviin. Sieltä hän muutti 24.2.1896 Lapveden (Lappeen) seurakuntaan Jurkkolan (Anolan) kylään rengiksi.

Lappeenrannassa ilmestyneessä Itä-Suomen Sanomissa n:o 20, 10.3.1896,  oli  seuraava ilmoitus:

Kuulutettu Lappeella:

Renki Matti Nuppola ja

talollisen tytär Maria Jurkko,

molemmat Anolasta.

(Anola oli ja on ns. pääkylä, jota nimeä käytettiin virallisissa yhteyksissä)

Matti ja Mari menivät vihille  31.5.1896.

Tila, josta Ahomäki niminen tila on lohkaistu, on Jurkko nro 2.  Tilalla on ollut useita halkomisia ja lohkomisia: 1843 (isojako), 1858, 1875, 1933. Maria Nuppolan perukirjassa on seuraava maininta: Lohkomispäätös annettu 15/2 1933  Ahomäki nimisen itsenäisen tilan Lappeen pitäjän Anolan kylässä. Rek n:o 2.13, Tuolloin siis tila on saanut nimekseen Ahomäki.

Se tiedetään, että paikalla sijainnut mökki oli tuotu Myllylän kylästä. Tarina kertoo, että mökissä oli tapahtunut raaka surmatyö, isäntä oli surmannut perheensä; oven kahvoissa oli ollut vielä verijälkiä, kun taloa purettiin siirtoa varten. Milloin mökki siirrettiin, ei ole tietoa. Ei myöskään siitä, oliko paikalla jo ennen sitä asuinrakennus.

Matin ja Marin ensimmäinen lapsi Elina syntyi 1897.  He saivat kaikkiaan yhdeksän lasta, joista tarkempia tietoja löytyy Nuppolan sukua- kirjan sivulta 52, taulusta 154 alkaen.

Aikuistuttuaan Matin ja Marin pojat lähtivät muualle töihin ja perustivat perheen, tilalle jäivät Ida ja Elina. Tilanpito jäi pääosin Idan harteille,  koska Elina kävi paljon muualla töissä. Vuonna 1967 Ida ja poikansa Markku muuttivat toiseen taloon samassa kylässä. Ahomäen mökissä asuivat Arvi ja Meeri Nuppola reilun vuoden. 1970-luvun puolivälissä Raimo Nuppola osti mökin ja noin hehtaarin suuruisen maa-alueen. 1980 luvun alussa Markku osti pari hehtaaria maata ja Hannu Nuppola hehtaarin verran. Ahomäki nimi jäi Markun palstan nimeksi. Hannu ja Markku rakensivat  kumpikin tonteilleen vapaa-ajan asunnon, myös Raimo rakensi hiukan myöhemmin uuden mökin ja vanha mökki purettiin.