Mäkelä

Mäkelän talo on sukutila ja toimii nykyisin vapaa-ajan asuntona. Omistajat: Timo ja Arja (o.s. Säkäjärvi) Nuppola. Rakennukset ovat 1900-luvun alusta. Kuva: Aero-kuva, Lähde: Annikki Hyytiäinen,
Torvisoittoa Elias Nuppolan johdolla

Pääsiäisena 2010 kuvattu neljä polvea Mäkelässä. Vasemmalta Sirkka Saira, ent. Nuppola, o.s. Turku, Timo Nuppola, Susanna Moksunen, o.s. Nuppola; Timon sylissä Kerttu Moksunen; oikealla Timon sisko Marja-Leena Nurkka, o.s. Nuppola. Kuva kirjasta Nuppolan sukua

Mäkelän talo seisoo mäellä Nuppolan kylän länsilaidalla peltoaukea ympärillään. Se on sukutila ja on edelleen Nuppolan suvun hallussa. Nykyinen omistaja Timo Nuppola pitää syntymäkodistaan hyvää huolta vaimonsa Arjan kanssa.

Mäkelän miehet toivat soittoharrastuksen kylään

Timon isoisä Mikko Nuppola (1882-1942) ja tämän vanhemmat veljet Taneli (1869-1958), Antti (1871-1937) ja Elias (1878-1951) olivat saaneet syntymälahjana kiinnostuksen musiikkiin ja nuoruudessa se suuntautui torvisoittoon. Veljekset olivat taitavia muusiikkimiehiä ja aktiivisia nuorisoseuralaisia. Eliaksen panos kylän ja koko Kangasvarren seudun kulttuurielämään oli merkittävä:  ensin hän perusti Kangasvarren nuorisoseuran (1900), ja sen jälkeen Nuppolan torvisoittokunnan (1910).