Suku

Nuppolan suku on eteläkarjalainen suku, joka on aikakirja-aikaisen tiedon mukaan lähtöisin Luumäen Nuppolan kylästä, missä se hallitsi kruununtilaa Nuppola Nro 1. Vanhimmat tiedot ovat 1600-luvun alkupuolelta. Nuppolan taloista Pärin tiedetään olleen Nuppolan suvun hallussa yhtäjaksoisesti vuodesta 1633.

Nuppolan suvun historiaa on tutkittu taaksepäin 1700-luvun alkuun, jolloin Luumäellä alettiin seurakunnan toimesta pitää asukkaista erilaisia luetteloita, kuten syntyneet, vihityt, muuttaneet, kuolleet.  Tähän mennessä on tutkittu seuraavia sukuhaaroja:

1. Paavo Yrjönpojan (s. 1700)  jälkeläiset  (talot: Ahola, Mäkelä, Eerola, Rovissi, Pajala)                      - ns. Vihreä sukulinja

2. Matti Tapaninpojan  s. n. 1700) jälkeläiset (talot: Päri) - ns. Sininen sukulinja

2.1. Elias Matinpojan  (s. 1724, k. 1800) jälkeläiset :

Adam Eliaanpojan (s. 1754)  jälkeläiset (Päri)
            Johan Eliaanpojan (s. 1757)  jälkeläiset (talot: Harju, Perälä)

2.2. Matti Matinpojan (s. 1738) jälkeläiset

2.3 . Mikko Matinpojan (s. 1742) jälkeläiset  (talot: Haikonen, Mattalo)

Sukututkimusta jatketaan, jolloin toivomme selviävän, missä sukuhaarat yhtyvät, kun mennään ajassa tarpeeksi taaksepäin. Vuonna 2019 tehdyn DNA-tutkimuksen perusteella voidaan olettaa, että suvun esi-isä on asunut n. 2000 vuotta sitten Karjalankannaksella (Säkkijärvi, Kivennapa, Hiitola, Kurkijoki).