Talonpoikia, torppareita, rautatieläisiä, käsityöläisiä

Tässä talossa Helsingin Yrjönkatu 11:ssa sijaitsi Matti Taavetinpoika Nuppolan vaatturiliike 1920-luvulla.
(Kuva: Olof Sundström 1929. Lähde: Finna)

Vaatturimestari Matti Nuppolasta (1877-1929)

Tämä artikkeli on julkaistu Helsingin Kuvalehdessä 25.8.1925

Naisten ja herrain räätäliliike

Matti Nuppola, sorvarin ja pikkutilallisen poika, syntyi Luumäellä kesäkuun 5. päivänä 1877  (Nuppolan kylässä, Perälän talossa Taavetti Mikonpoika Nuppolan ja Eeva Eliaantytär o.s. Nuppolan kuudentena lapsena).

Herra Nuppola alkoi tehdä räätälintyötä 17-vuotiaana joutuen ensin Lappeenrantaan, Hirvosen räätäliliikkeeseen, jossa palveli toista vuotta. Palveltuaan vielä kolmisen vuotta muissa Lappeenrannan liikkeissä siirtyi hän lisätaitoa saavuttaakseen herra V. Heleniuksen räätäliliikkeeseen Viipuriin. Työskenneltyään täällä sekä muissa Viipurin liikkeissä, mm. Juho Nykänen & K:lla yhteensä noin kolme vuotta, alkoi hänen mielensä tehdä Ruotsiin ammattitaitoa kehittämään

Tukholmassa työskenteli herra Nuppola nelisen vuotta (1901-1905) mm. J.F. Palmin kuninkaallisessa hoviräätäliliikkeessä ym. hienommissa suurliikkeissä.

Kotimaahan palattuaan työskenteli herra Nuppola G. Viitasen räätäliliikkeessä saaden vuonna 1906 Käsityö- ja Tehdasyhdistyksen, kiitettävällä arvosanalla varustetun kisällikirjan, jota seurasi palkintoja. Vuonna 1907 sai hän Käsityö- ja Tehdasyhdistyksen stipendin opintoja varten ulkomailla.

Herra Nuppola matkusti taasen Tukholmaan, jossa työskenteli puolen vuotta Jansson& Wallgren -nimisessä kuninkaallisessa hoviräätäliliikkeessä. Pistäydyttyään tämän jälkeen tutustumassa Göteborgin ammattikouluun, jatkoi hän matkaansa pysähtyen Lontooseen. Lontoossa hän työskenteli lähes puoli vuotta Koling & Lorentz -nimisessä jättiläisliikkeessä, jossa oli n. 90 työntekijää. Tämän jälkeen hän harjoitti leikkausopintoja Lontoon tunnetuimmassa leikkuuakatemiassa Tailors School of Arts'issa saaden 25.  elokuuta 1908 taitavuusdiplomin naisten ja miesten siviili- ja virkapukuleikkaajana.

Lontoosta pistäytyi herra Nuppola Tanskassa tutkiakseen sieltä löytyviä ammattikouluja.

Palattuaan vihdoin kotimaahan työskenteli hän ensin leikkaajana G. Viitasen räätäliliikkeessä, mutta siirtyi sitten Rubinsteinin liikkeeseen naisten ja miesten vaatetusleikkaajaksi.  Siellä hän työskenteli nelisen vuotta, kunnes siirtyi v. 1914 työnjohtajaksi O.Y. Tailorin räätäliliikkeeseen.

Vuonna 1917 herra Nuppola osti Juurisen räätäliliikkeen ja joutui näin itsenäiseksi liikkeenomistajaksi Helsingissä. Liike sijaitsee Yrjönkatu 11. Herra Nuppolalla on hauska valikoima valmiita vaatteita ja runsas kangasvarasto tilauksia varten. Hän leikkaa itse seuraten uusimpia kuoseja.

Matti Nuppolalla oli monia luottamustehtäviä. Hän kuului mm. Pienteollisuusharjoittajain yhdistyksen johtokuntaan, Vaatturiammatikoulun kannatysyhdistyksen johtokuntaan, Vaatturien Kangaskauppa Oy:n johtokuntaan, Vaatturien ammattiliiton liittohallitukseen, Vaagtturiteknikkojen Kerhoon.

Matti Nuppola kuoli 14.7.1929 Helsingissä. Hänet haudattiin Malmin hautausmaalle 18.7.1929. Hänestä julkaistiin kuvalla varustettu muistokirjoitus Vaatturi-lehdessä 1.8.1929, jossa sanottiin mm.:

"Vaatturimestari Matti Nuppola täällä kuoli viime kuun 14. päivänä 53-vuoden ikäisenä. Siinä poistui joukostamme mies verrattain nuorena. Hän oli kyllä sairastellut verenkalkkeutumista ja munuaistautia, mutta ei hänen loppunsa luultu niin lähellä olleen. Häntä hoidettiin viitisen viikkoa Diakoonisessa sairaalassa, jossa tuonen viikatemies kuitenkin hänet voitti. -- Vainajaa jäivät suremaan lähinnä leski (o.s. Eloheimo) ja kolme alaikäistä tytärtä."