Tapaamiset ja retket

lauantaina 5. elokuuta 2023

ja se suuntautuu juurillemme

Luumäen Nuppolan kylään.

Kutsut lähetetään kesän alussa.

Seuraa ilmoitteluamme

tällä sivustolla ja

Nuppolan sukua -facebook-ryhmässä.

Kesäretki 2019

Sukuseurallamme oli kesätapaaminen Strömforsin ruukkialueella  lauantaina 27.7.2019.

Meitä oli saapunut  paikalle 20 henkilöä, sattui niin että olimme kaikki ns. lähisukulaisia. Lämminhenkinen tilaisuus, kaikin puolin, lämpötila parhaimmillaan + 32 C.

Aluksi juotiin tulokahvit, sitten porukka hajaantui pieniin ryhmiin tutustumaan alueeseen. Päivän mittaan muodostui keskusteluryhmiä, joissa muisteltiin menneitä ja kertoiltiin nykypäivän kuulumisia. Klo 14 oli yhteinen ruokailu , minkä jälkeen pikkuhiljaa jokainen alkoi tehdä kotiinlähtöä.

Oli kiva tilaisuus.

Asian ulkopuolelta seuraavaa. Otimme mukaan sähköisen kylmälaukun tarkoituksena käydä Ahvenkosken savustamolla, joka sijaitsee ruukin lähistöllä, hakemassa savukalaa pois tullessa. Niin myös teimme, lohta, ankeriasta ja aitoa Ruijan pallasta, ei mitään sellaisia palasia joita kaupoissa on myytävänä, lisäksi saimme vielä pari litraa jäämurskaa.

Olipa rankka kotimatka helteen takia, oli auton ilmastointi kovilla.

Markku Nuppola

Markku Nuppola toivottaa kaikki tervetulleiksi

Onnistunut kesätapaaminen 2017 Pulsan asemalla

Lappeenrannassa

Suku kokoontui kesätapaamiseen lauantaina  29.7.2017 Pulsan asemalle Lappeenrantaan. Meitä oli saapunut paikalle mukavasti 36 henkilöä. Paikka oli ihastuttava, uuteen kuosiin laitettu aseman seutu.

Pulsan Aseman omistaja Pentti Karjalainen kertoili aluksi Pulsan aseman historiaa, sitten nautittiin karjalanpaistia musikanttien Jaakko Nuppolan ja Jukka Pätärin soittaessa ”ruokailumusiikkia”. Heidän soitostaan saatiin nauttia pitkin päivää.

Mirja Niemi o.s. Nuppola piti esitelmän Luumäen Nuppolan kylän taloista ja muustakin sukututkimuksesta, häneltä saatiin vielä kirjallista materiaalia aiheesta.

Reijo Nuppola puolestaan kertoili hiukan harvinaisemmasta harrastuksestaan, radioamatööritoiminnasta, ettei vaan olisi jollekin iskenyt kipinää ja olisi laitteiden hankinta edessä?

Välillä nautitittiin kakkukahvit ja lopuksi jokainen saattoi omatoimisesti kierrellä alueella ja käydä aseman myymälöissä. Muutamat halusivat käydä Jurkkolan kylässä katsomassa sitä paikkaa, johon Matti ja Maria Nuppola o.s. Jurkko olivat perustaneet kodin 1896.

Oli hienoa tavat taas sukulaisia, joita harvemmin näkee ja vaihtaa kuulumisia.
Porukkaa oli pääkaupunkiseudulta, Turusta, Salosta, siis melko kaukaakin, siitä näkee että sukuseuralle on tarvetta, siitä näkee myös sen kuinka sukua arvostetaan ja halutaan olla toistemme kanssa tekemisissä.

Kiitos kaikille mukana olleille, ensi vuonna viimeistään tavataan varsinaisessa sukukokouksessa.

_______________________________________________________________

Kesäretki 2016

Retkikohteenamme 13.8.2016 oli Fiskarsin ruukki Raaseporissa Läntisellä Uudellamaalla.

Osallistujia oli ennätyksellinen 30 henkeä, mukana oli myös lapsia. Sää oli valitettavasti

sateinen, joten retki sujui pääosin sisätiloissa. Nautimme lounaan Fiskarsin Kuparipajassa.

Kesäretki 2014

Elokuussa 2014 tapasimme Verlan tehdasmuseossa, joka lasketaan yhdeksi maailman-

perintökohteeksi. Meillä oli mielenkiintoinen opastettu kierros museoalueella. Retkellä

oli 22 osanottajaa.

_______________________________________________________________

Seuran jäseniä pikkujoululounaalla Kahvi-Pakarissa Luumäellä 2013

Tapaamiset 2013

Kesätapaamiseen osallistui 20 henkeä. Kohteenamme oli jälleen Kotkaniemi, ja sen

jälkeen tutustuimme Salpalinjaan kuuluvan Kivijärven padon rakenteisiin, ajoimme

Nuppolan kylän ympäri, ja pysähdyimme Rauno ja Marja Nuppolan pihalla, jossa Rauno

kertoili kotitalonsa ja -kylänsä historiasta. Ruokailemassa kävimme Kahvi-Pakarissa.

Kesätapaaminen 2012

Sukuseuran ensimmäinen kesätapaaminen toteutui 9.6., jolloin tehtiin yhteinen Luumäen

kierros. Vierailimme Kotkaniemessä, presidentti P.E. Svinhufvudin kotitalossa, joka toimi

museona. Asiantuntevana oppaana oli seuran puheenjohtaja Matti Juhani Nuppola.

Kävimme katsomassa Kotkaniemen lähellä sijaitsevaa Salpalinnan korsua,  ja sen jälkeen

ajelimme Suoanttilaan tutustumaan toiseen Salpalinjan kohteeseen, Lusikkovuoren luolaan.

Siellä nautimme hernerokat ja pullakahvit. Retkelle osallistui 12 henkilöä.